του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η πτώση κατά σχεδόν 23% στους ναύλους των Capesizes μέσα σε μία εβδομάδα επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά πόσο εύθραυστη είναι η ανάκαμψη στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου. Παρότι οι υπόλοιπες κατηγορίες bulkers – Kamsarmaxes, Ultramaxes και Handies – κινήθηκαν ανοδικά, η υπερέκθεση του δείκτη BDI στα Capesizes οδήγησε σε συνολική πτώση 168 μονάδων, με τον δείκτη να κλείνει στις 1.521 μονάδες την Παρασκευή 27 Ιουνίου. Η εικόνα είναι ξεκάθαρη: μια αγορά που παραμένει κατακερματισμένη, με τεράστιες αποκλίσεις ανά γεωγραφική περιοχή και μέγεθος πλοίου, αδυνατεί να χαράξει κοινή πορεία.
Στην αγορά των Capesizes, η εικόνα ήταν αρνητική σε παγκόσμιο επίπεδο, με βασικό μοχλό πτώσης την Ασία. Η απουσία των τριών μεγάλων miners από την αγορά (Vale, Rio Tinto, BHP) δημιούργησε κενό ζήτησης και άφησε πλοία να "κάθονται" χωρίς φορτίο, ιδίως σε θέσεις γύρω από την Αυστραλία. Ο δείκτης της διαδρομής C5 (Pilbara–Κίνα) κατρακύλησε στα 6,67 δολάρια ανά τόνο. Παρά τις οριακές κινήσεις άνθρακα από την Αυστραλία, δεν υπήρχε κρίσιμη μάζα φορτίων για να ανακοπεί η καθοδική πορεία.
Στον Ατλαντικό, η εικόνα ήταν μικτή: ο νότος (κυρίως Βραζιλία και Δυτική Αφρική) εμφάνισε κάποιες αδύναμες ενδείξεις ανάκαμψης, χωρίς όμως διάρκεια. Ο βόρειος Ατλαντικός διατήρησε σχετική σταθερότητα, με περιορισμένο αριθμό φορτώσεων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για διαδρομές Βραζιλία–Κίνα (C3) έκλεισαν στα 20,91 δολάρια/τόνο, ενώ για long haul διαδρομές από Κοντινένταλ Ευρώπη προς Άπω Ανατολή (C9) τα ημερήσια έσοδα έφτασαν τα 43.060 δολάρια. Στον κύκλο transatlantic (C8), τα ημερήσια έσοδα διαμορφώθηκαν στις 24.820 δολάρια.
Αντίθετη εικόνα παρουσίασαν τα Kamsarmaxes, με την αγορά να κινείται σταθερά ανοδικά, τόσο στον Ατλαντικό όσο και στην Ασία. Στο βόρειο Ατλαντικό υπήρξε ισχυρή ροή φορτίων σιτηρών από την Ευρώπη και την ανατολική ακτή της Αμερικής, ενώ η διαθεσιμότητα πλοίων ήταν περιορισμένη. Στη Νότια Αμερική, το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε σε φορτώσεις τέλη Ιουλίου, με τα μεγαλύτερα κέρδη να καταγράφονται σε δρομολόγια προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι για ECSA–Asia κυμάνθηκαν μεταξύ 12.500 και 14.500 δολαρίων/ημέρα (delivery στην Ασία), ενώ τα ταξίδια Continent–Asia έκλεισαν στα 19.000–21.000 δολάρια ημερησίως. Στην Ασία, αν και η πίεση από τα Capes παραμένει, η περιορισμένη διαθεσιμότητα χωρητικότητας στήριξε τους ναύλους, ιδίως στις διαδρομές από την ανατολική Αυστραλία.
Στα Ultramaxes και Supramaxes, η εικόνα εξαρτάται πλήρως από τη γεωγραφία. Στην Ασία καταγράφηκε ήπια άνοδος, ιδίως σε δρομολόγια Μέσης Ανατολής και Ινδονησίας, όπου οι ημερήσιοι ναύλοι για κυκλικές διαδρομές έφτασαν τα 11.000–13.000 δολάρια. Στον Περσικό Κόλπο η αγορά έδειξε κινητικότητα χωρίς ιδιαίτερη βελτίωση στα έσοδα. Στον Αμερικανικό Κόλπο η ζήτηση ήταν υποτονική, ενώ οι πλοιοκτήτες απέφυγαν την Ανατολική Μεσόγειο λόγω των γνωστών γεωπολιτικών κινδύνων. Στην ECSA, οι ναύλοι σε διαδρομές προς την Ασία ή για transatlantic ανήλθαν στα 21.500–23.000 δολάρια την ημέρα. Αντίστοιχα, στην Ευρώπη, τόσο στο Continent όσο και στη Δυτική Μεσόγειο, η περιορισμένη χωρητικότητα έφερε μικρές αυξήσεις, με δρομολόγια προς την Ασία να φτάνουν έως και τα 15.500 δολάρια ημερησίως.
Η αγορά των Handysize εμφάνισε ηπιότερες μεταβολές, ωστόσο τα σημάδια ήταν ενθαρρυντικά στον Ατλαντικό. Στο Continent, αρκετά πλοία πέρασαν απέναντι, δημιουργώντας μικρή πίεση προσφοράς στην τοπική αγορά. Οι ναύλοι για local trips κυμάνθηκαν μεταξύ 7.000 και 8.500 δολαρίων ημερησίως. Στην ECSA, η προσφορά χωρητικότητας παρέμεινε περιορισμένη και η ροή φορτίων ικανοποιητική, με τις τιμές για transatlantic και προς Ασία να κυμαίνονται στα 17.000–19.000 δολάρια. Στην Ασία, τα Handies ευνοήθηκαν από την ισχυρή εσωτερική ζήτηση, με τα καλύτερα επίπεδα να καταγράφονται σε δρομολόγια SE Asia–China και W. C. India–China.
Συνολικά, η περασμένη εβδομάδα έδειξε ότι η ναυλαγορά παραμένει ιδιαίτερα ευάλωτη σε εξωγενείς μεταβολές, ιδίως στις μαζικές αποσύρσεις φορτίων από μεγάλους ναυλωτές. Οι Capes, που κουβαλούν το μεγαλύτερο ειδικό βάρος στον δείκτη BDI, λειτούργησαν ως βαρίδι, καλύπτοντας την επιμέρους άνοδο των μικρότερων τύπων πλοίων. Το επόμενο διάστημα θα κριθεί από το αν οι μεγάλοι παίκτες θα επανέλθουν στην αγορά με νέα φορτία και αν η γεωπολιτική σταθερότητα στον Ατλαντικό θα επιτρέψει τη διατήρηση των σημερινών, σχετικά ικανοποιητικών επιπέδων για τα Kamsarmaxes και τα Ultramaxes.