Από NEWSROOM σε Δευτέρα, 07 Απριλίου 2025
Κατηγορία: ΚΟΣΜΟΣ

Ναυτιλιακές Γραμμές: Πώς οι Δασμοί Τραμπ αναδιαρθρώνουν το παγκόσμιο εμπόριο

Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη  

"Προφανώς, αυτή δεν είναι καλή είδηση για την παγκόσμια οικονομία, τη σταθερότητα και το εμπόριο", ανέφερε η Maersk σε δήλωσή της για τους εκτεταμένους δασμούς του Τραμπ.

Τα μέτρα αυτά, που εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν τις ανεπτυγμένες οικονομίες πίσω σε βιομηχανική ύφεση, θέτουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμέτωπη με μια πρωτόγνωρη περίοδο αβεβαιότητας.

Οι αναλυτές του Geo-Trends προειδοποιούν ότι οι βασικοί εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ, όπως η Κίνα, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η ΕΕ, έχουν ήδη δεσμευτεί να ανταποδώσουν με αντίμετρα, προσθέτοντας επιπλέον αβεβαιότητα στην κατάσταση. Ωστόσο, τα ακριβή αντίμετρα παραμένουν ασαφή, αφήνοντας τις παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές και τα κόστη σε κατάσταση αναμονής, προσθέτουν.

Ο Τομέας των Κοντέινερ Αντιμετωπίζει τις Μεγαλύτερες Επιπτώσεις

Αναφορικά με τις άμεσες επιπτώσεις, το Geo-Trends επισημαίνει ότι ο τομέας των κοντέινερ, ο οποίος εξαρτάται από τις ροές του παγκόσμιου εμπορίου, θα δεχτεί το μεγαλύτερο πλήγμα.

Ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής στην BIMCO, συμφωνεί και υπογραμμίζει ότι: "Από ναυτιλιακή σκοπιά, ο τομέας των κοντέινερ θα πληγεί περισσότερο. Τα περισσότερα εμπορεύματα σε κοντέινερ θα υποστούν αυξήσεις στους εισαγωγικούς δασμούς", συμπληρώνει.

Οι μεταφορείς ήδη προετοιμάζονται με προληπτικά μέτρα. "Είναι πιθανό να δούμε παραγγελίες για αεροπορικές μεταφορές στις ΗΠΑ πριν την εφαρμογή των δασμών", δήλωσε εκπρόσωπος της Maersk.

"Επιπλέον, είναι πιθανό να υπάρξει αύξηση στη ζήτηση για αποθήκευση σε τελωνειακές αποθήκες, καθώς οι πελάτες θα θελήσουν να καθυστερήσουν την εκκαθάριση των αγαθών μέχρι να υπάρξει πλήρης εικόνα".

Η Hapag-Lloyd, από την πλευρά της, προειδοποιεί ότι οι δασμοί ενδέχεται να επηρεάσουν τη ζήτηση, τις ροές φορτίων και τα κόστη, οδηγώντας σε προσαρμογές στα δίκτυα υπηρεσιών.

Η Πίεση στις Αλυσίδες Εφοδιασμού

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία εξαρτάται από περίπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού, οι οποίες βρίσκονται πλέον υπό σοβαρή πίεση.

Ο Andrei Quinn-Barabanov, επικεφαλής του τομέα εφοδιαστικών αλυσίδων στην Moody’s, υπογραμμίζει ότι ενώ ορισμένες αμερικανικές εταιρείες εξετάζουν ευκαιρίες εγχώριας παραγωγής, αυτό θα προσφέρει περιορισμένα πλεονεκτήματα σε ό,τι αφορά το κόστος. "Με περιορισμένες επιλογές για διαχείριση κόστους, καθώς οι δασμοί αυξάνουν τις τιμές, οι διαχειριστές αλυσίδων εφοδιασμού πρέπει να προτεραιοποιούν την αξιοπιστία και την ανθεκτικότητα στους υπάρχοντες προμηθευτές", δήλωσε.

Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου των ΗΠΑ (NRF) προειδοποιεί και αυτή για νέα αυξημένα κόστη: "Οι δασμοί είναι φόρος που πληρώνει ο Αμερικανός εισαγωγέας, και αυτός θα μεταφερθεί στον τελικό καταναλωτή.

Οι δασμοί δεν θα πληρωθούν από ξένες χώρες ή προμηθευτές", δήλωσε ο David French, Αντιπρόεδρος της NRF. "Η άμεση εφαρμογή αυτών των δασμών απαιτεί εκτενή προετοιμασία και προειδοποίηση από τις αμερικανικές επιχειρήσεις που θα επηρεαστούν άμεσα".

Προετοιμασία για Αντίμετρα

Η Maersk έχει ήδη συμβουλέψει τους πελάτες της να παραμείνουν ευέλικτοι και να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. "Δεδομένου ότι παραμένουν αρκετά σενάρια πιθανά, οι πελάτες θα πρέπει να είναι έτοιμοι να επιταχύνουν ή να επιβραδύνουν τις παραδόσεις, καθώς και να ανακατευθύνουν τις ροές σε εναλλακτικές αγορές", ανέφερε η εταιρεία.

Ωστόσο, η εφαρμογή των δασμών σημαίνει ότι η ανακατεύθυνση του εμπορίου δεν αποτελεί βιώσιμη λύση χωρίς σαφήνεια σχετικά με τα αντίμετρα. "Μπορεί να δούμε πολλές εμπορικές ροές να ακολουθούν λιγότερο άμεσες διαδρομές στο μέλλον", σημείωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής στην Xeneta.

Ακόμα και οι μεγάλες ναυτιλιακές συμμαχίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις εξελισσόμενες συνθήκες, καθώς τα μέλη τους πρέπει να πάρουν κοινές αποφάσεις, κάτι που μπορεί να καθυστερήσει την αντίδραση στις νέες προκλήσεις.

Αντίκτυποι στην Αυτοκινητοβιομηχανία και τα Λιμάνια

Εκτός από τα κοντέινερ, τα εισαγόμενα αυτοκίνητα αποτελούν ένα ακόμα σημαντικό θύμα αυτών των δασμών. Η Fearnley Securities προειδοποιεί ότι οι δασμοί ενδέχεται να μειώσουν τα κέρδη και τον όγκο των μεταφορών αυτοκινήτων.

Οι ΗΠΑ εισήγαγαν πάνω από 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2024 μέσω θαλάσσης, και μια μείωση 10% στις πωλήσεις μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη ζήτηση για μεταφορείς αυτοκινήτων, ιδιαίτερα από χώρες όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα.

Αυτό θα έχει συνέπειες και στα μεγάλα λιμάνια, με πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στις επενδύσεις και τη συμφόρηση. Ειδικά το Βιετνάμ, που είχε καταστεί κόμβος για τα κοντέινερ, ενδέχεται να πληγεί αν οι όγκοι εμπορίου μειωθούν. Επιπλέον, η πρόταση επιβολής τελών στα λιμάνια των ΗΠΑ αυξάνει τα λειτουργικά κόστη, δημιουργώντας νέο βάρος για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Η κατάσταση της ναυτιλιακής βιομηχανίας

"Αυτές είναι ταραγμένες εποχές για το παγκόσμιο εμπόριο και τη ναυτιλιακή βιομηχανία", προειδοποίησε ο Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου Ναυτιλίας.

"Οι δασμοί θα πλήξουν αρνητικά όλες τις χώρες. Μαζί με την πρόταση για την επιβολή τελών στα κινεζικά πλοία που καταπλέουν στα λιμάνια των ΗΠΑ, υπάρχει ο κίνδυνος σοβαρών αναταράξεων στο παγκόσμιο εμπόριο, επηρεάζοντας και τους Αμερικανούς καταναλωτές και εξαγωγείς".

Η ICS υποστηρίζει εδώ και καιρό το ελεύθερο εμπόριο, καθώς θεωρεί ότι αυτή είναι η σωστή κατεύθυνση για την ανάπτυξη των οικονομιών παγκοσμίως.

Το Αβέβαιο Μέλλον: Ποιοι Κερδίζουν, Ποιοι Χάνουν;

Η μεγάλη ερώτηση είναι πώς θα αναδιαμορφωθεί η παγκόσμια οικονομία και οι εμπορικές διαδρομές ως αντίδραση σε αυτούς τους εκτεταμένους δασμούς. Κερδισμένοι ενδέχεται να είναι χώρες όπως η Ινδία και η Μαλαισία, οι οποίες μπορεί να επωφεληθούν από την αλλαγή στις αλυσίδες εφοδιασμού. Ωστόσο, οι υποδομές και η δυναμικότητά τους μπορεί να περιορίσουν τα μακροπρόθεσμα κέρδη τους.

Χαμένες θα είναι οικονομίες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως το Βιετνάμ και η Ταϊλάνδη, οι οποίες προορίζονταν να λειτουργήσουν ως εναλλακτικές λύσεις στην Κίνα και τώρα αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια.

Καθώς περιμένουμε τα αντίμετρα από την Κίνα, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την ΕΕ, οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να κινηθούν σε ένα περιβάλλον γεμάτο αβεβαιότητα. Η μόνη σταθερά αυτή τη στιγμή είναι η ευελιξία.