Από NEWSROOM σε Κυριακή, 20 Απριλίου 2025
Κατηγορία: ΚΟΣΜΟΣ

Σε οικονομική ασφυξία η Vertical Aerospace – Κινδυνεύει με κατάρρευση παρά την "ένεση" των €70 εκατ.

Η βρετανική Vertical Aerospace, πρωτοπόρος στον αναδυόμενο τομέα των ηλεκτρικών ιπτάμενων ταξί (eVTOL), αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, καθώς αναφέρει ότι τα υφιστάμενα ταμειακά της διαθέσιμα δεν επαρκούν για τη συνέχιση της λειτουργίας της πέρα από το τέταρτο τρίμηνο του 2025.

Η εταιρεία με έδρα το Μπρίστολ, που ιδρύθηκε το 2016 από τον Στίβεν Φιτζπάτρικ (ιδρυτή και του ενεργειακού ομίλου Ovo Energy), ανακοίνωσε ότι η επιβίωσή της εξαρτάται από την εξασφάλιση επιπλέον χρηματοδότησης μέσα στο επόμενο έτος.

Παρά τη σημαντική χρηματοδοτική ενίσχυση ύψους 90 εκατ. δολαρίων (περίπου 70 εκατ. ευρώ) στις αρχές του 2025, η Vertical δηλώνει πως αναμένεται να καταναλώσει ρευστότητα άνω των 100 εκατ. ευρώ τους επόμενους 12 μήνες. Από το συνολικό ποσό της χρηματοδότησης, τα 60 εκατ. προήλθαν από νέους επενδυτές, ενώ 25 εκατ. επενδύθηκαν από την αμερικανική Mudrick Capital, η οποία ειδικεύεται σε distressed assets και πλέον ελέγχει την εταιρεία. Παράλληλα, 130 εκατ. δολάρια υφιστάμενου χρέους μετατράπηκαν σε μετοχές, σε μια προσπάθεια απομείωσης του δανεισμού.

Η Vertical, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, απασχολεί περίπου 300 εργαζόμενους, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει καταγράψει κανένα έσοδο. Το 2024 έκλεισε με ζημιές ύψους 65 εκατ. ευρώ, ενώ συνεχίζει να επενδύει σε R&D για την ανάπτυξη και πιστοποίηση του τετραθέσιου μοντέλου VX4, με μέγιστη ταχύτητα 240 χλμ./ώρα. Μέχρι στιγμής έχουν κατασκευαστεί δύο πλήρους κλίμακας πρωτότυπα, τα οποία έχουν ολοκληρώσει μόνο δοκιμές αιώρησης. Το ένα εξ αυτών υπέστη σοβαρή ζημιά το 2023 λόγω τεχνικής αστοχίας.

Παρά το ότι η Vertical διατηρεί 1.500 προπαραγγελίες από εταιρείες όπως η American Airlines, η Japan Airlines και ο ελικοπτερικός όμιλος Bristow, δέχθηκε πλήγμα όταν η Virgin Atlantic ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την ανταγωνίστρια Joby Aviation από τις ΗΠΑ. Η Virgin, με τη στήριξη της Delta Air Lines, εξασφάλισε πενταετή αποκλειστικότητα για το Ηνωμένο Βασίλειο στο μοντέλο της Joby.

Η διοίκηση της Vertical επιμένει πως βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο διαδικασίας πιστοποίησης σύμφωνα με τα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας πολιτικής αεροπορίας, γεγονός που θα μπορούσε να προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Ωστόσο, η παγκόσμια αγορά των eVTOL παραμένει ρευστή, καθώς κι άλλες εταιρείες του κλάδου δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν κεφάλαια. Η γερμανική Lilium υπέβαλε αίτηση πτώχευσης για δεύτερη φορά σε πέντε μήνες, ενώ η Volocopter, επίσης με έδρα τη Γερμανία, τέθηκε σε καθεστώς αφερεγγυότητας προτού εξαγοραστεί πρόσφατα από θυγατρική κινεζικού αυτοκινητοβιομηχανικού ομίλου.

Παρά τις τεχνολογικές υποσχέσεις και το θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που υπόσχονται τα ιπτάμενα ταξί, οι επενδυτές φαίνονται ολοένα και πιο επιφυλακτικοί, καθώς η αγορά παραμένει άγνωστη, αδοκίμαστη και έντονα ανταγωνιστική.