του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η πτώση κατά σχεδόν 23% στους ναύλους των Capesizes μέσα σε μία εβδομάδα επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά πόσο εύθραυστη είναι η ανάκαμψη στη ναυλαγορά του ξηρού φορτίου. Παρότι οι υπόλοιπες κατηγορίες bulkers – Kamsarmaxes, Ultramaxes και Handies – κινήθηκαν ανοδικά, η υπερέκθεση του δείκτη BDI στα Capesizes οδήγησε σε συνολική πτώση 168 μονάδων, με τον δείκτη να κλείνει στις 1.521 μονάδες την Παρασκευή 27 Ιουνίου. Η εικόνα είναι ξεκάθαρη: μια αγορά που παραμένει κατακερματισμένη, με τεράστιες αποκλίσεις ανά γεωγραφική περιοχή και μέγεθος πλοίου, αδυνατεί να χαράξει κοινή πορεία.
Στην αγορά των Capesizes, η εικόνα ήταν αρνητική σε παγκόσμιο επίπεδο, με βασικό μοχλό πτώσης την Ασία. Η απουσία των τριών μεγάλων miners από την αγορά (Vale, Rio Tinto, BHP) δημιούργησε κενό ζήτησης και άφησε πλοία να "κάθονται" χωρίς φορτίο, ιδίως σε θέσεις γύρω από την Αυστραλία. Ο δείκτης της διαδρομής C5 (Pilbara–Κίνα) κατρακύλησε στα 6,67 δολάρια ανά τόνο. Παρά τις οριακές κινήσεις άνθρακα από την Αυστραλία, δεν υπήρχε κρίσιμη μάζα φορτίων για να ανακοπεί η καθοδική πορεία.
Στον Ατλαντικό, η εικόνα ήταν μικτή: ο νότος (κυρίως Βραζιλία και Δυτική Αφρική) εμφάνισε κάποιες αδύναμες ενδείξεις ανάκαμψης, χωρίς όμως διάρκεια. Ο βόρειος Ατλαντικός διατήρησε σχετική σταθερότητα, με περιορισμένο αριθμό φορτώσεων. Ενδεικτικά, οι ναύλοι για διαδρομές Βραζιλία–Κίνα (C3) έκλεισαν στα 20,91 δολάρια/τόνο, ενώ για long haul διαδρομές από Κοντινένταλ Ευρώπη προς Άπω Ανατολή (C9) τα ημερήσια έσοδα έφτασαν τα 43.060 δολάρια. Στον κύκλο transatlantic (C8), τα ημερήσια έσοδα διαμορφώθηκαν στις 24.820 δολάρια.
Αντίθετη εικόνα παρουσίασαν τα Kamsarmaxes, με την αγορά να κινείται σταθερά ανοδικά, τόσο στον Ατλαντικό όσο και στην Ασία. Στο βόρειο Ατλαντικό υπήρξε ισχυρή ροή φορτίων σιτηρών από την Ευρώπη και την ανατολική ακτή της Αμερικής, ενώ η διαθεσιμότητα πλοίων ήταν περιορισμένη. Στη Νότια Αμερική, το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε σε φορτώσεις τέλη Ιουλίου, με τα μεγαλύτερα κέρδη να καταγράφονται σε δρομολόγια προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι για ECSA–Asia κυμάνθηκαν μεταξύ 12.500 και 14.500 δολαρίων/ημέρα (delivery στην Ασία), ενώ τα ταξίδια Continent–Asia έκλεισαν στα 19.000–21.000 δολάρια ημερησίως. Στην Ασία, αν και η πίεση από τα Capes παραμένει, η περιορισμένη διαθεσιμότητα χωρητικότητας στήριξε τους ναύλους, ιδίως στις διαδρομές από την ανατολική Αυστραλία.