Από τις 14 Μαΐου 2025, κάθε πλοίο που διαπλέει τη Διώρυγα του Σουέζ υπόκειται πλέον σε αυστηρούς κανόνες διαχείρισης στερεών αποβλήτων και υποχρεωτικό περιβαλλοντικό τέλος, ανεξαρτήτως αν πραγματοποιεί απόρριψη. Η Antipollution Egypt είναι πλέον ο αποκλειστικός πάροχος υπηρεσιών συλλογής απορριμμάτων – και κάθε παρέκκλιση επισύρει ποινές.
Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (Suez Canal Authority – SCA) σφίγγει τα λουριά όσον αφορά την περιβαλλοντική συμμόρφωση. Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας "Πράσινη Διώρυγα έως το 2030", εισάγει υποχρεωτικό περιβαλλοντικό τέλος και καθιστά μονοπωλιακή την παροχή υπηρεσιών συλλογής αποβλήτων από πλοία εντός της διώρυγας.
Η σχετική Εγκύκλιος υπ’ αριθ. 2/2025 δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών: μόνο η Antipollution Egypt έχει πλέον το δικαίωμα να συλλέγει και να διαχειρίζεται στερεά απόβλητα από τα πλοία που διασχίζουν τη διώρυγα.
"Η χρήση μη εξουσιοδοτημένων πλωτών μέσων ή πρακτόρων θα θεωρείται παραβίαση της νομοθεσίας και θα επιφέρει ποινές ή καθυστερήσεις", προειδοποιεί η Inchcape Shipping Services, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα της νέας ρύθμισης.
Νέο Περιβαλλοντικό Τέλος — Χρεώσεις ανά κατηγορία πλοίου
Το περιβαλλοντικό τέλος, το οποίο πλέον ενσωματώνεται στις βασικές λιμενικές επιβαρύνσεις (Port Dues), εφαρμόζεται σε όλα τα πλοία ανεξαρτήτως αν απορρίπτουν σκουπίδια ή όχι. Οι χρεώσεις καθορίζονται βάσει της Suez Canal Net Tonnage (SCNT) και του όγκου αποβλήτων:
Πλοία 5.000–10.000 SCNT: $200 για συλλογή έως 3 κυβικά μέτρα. Πλοία έως 120.000 SCNT: Τέλη που φτάνουν τα $1.200, ανάλογα με τον συνολικό όγκο αποβλήτων. Επιπλέον Χρεώσεις: Εφαρμόζονται σε πλοία με υπέρβαση προκαθορισμένων ορίων ή σε ειδικές περιπτώσεις απαλλαγής από το standard πακέτο.Η χρήση μηχανοκίνητης φορτηγίδας (motorized barge) επιβαρύνεται επιπλέον με:
$70 για την πρώτη ώρα $200 για κάθε επόμενηΗ Antipollution Egypt έχει αναπτύξει πλήρως επιχειρησιακή παρουσία στη διώρυγα, με δικά της ρυμουλκά και εξοπλισμένα σκάφη συλλογής, σε συντονισμό με τις αρχές του SCA.
Η Διώρυγα του Σουέζ μεταμορφώνεται σε "Πράσινο Διάδρομο”
Η SCA φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Διώρυγα του Σουέζ σε διεθνές πρότυπο βιωσιμότητας. Οι νέες πολιτικές —που ξεκινούν από τα σκουπίδια, αλλά δεν σταματούν εκεί— εντάσσονται σε ένα σχέδιο που περιλαμβάνει και την ανάπτυξη υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα, ηλεκτρικά ρυμουλκά και αναβάθμιση της παρακολούθησης θαλάσσιου ρυπαντικού αποτυπώματος.
Οι πρώτες αντιδράσεις από την αγορά είναι μικτές: ορισμένοι operators βλέπουν θετικά την ευθυγράμμιση με τα ESG standards και την αυστηροποίηση των πρακτικών, άλλοι ωστόσο ανησυχούν για τα κόστη και την επιχειρησιακή ακαμψία που προκαλεί το μονοπώλιο. Σε κάθε περίπτωση, η νέα εποχή έχει ξεκινήσει και δεν γυρίζει πίσω.