Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου έκλεισε την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου με θετικό πρόσημο, δίνοντας μια ανάσα στους πλοιοκτήτες και αποτυπώνοντας την έντονη κινητικότητα στα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων. Η άνοδος του Baltic Dry Index (BDI) κατά 215 μονάδες, στις 1.633 μονάδες, δεν ήταν απλώς αριθμητική. Ήταν κυρίως γεωγραφική και δομική, καθώς τα Capesize μπήκαν με φόρα, ενώ τα μικρότερα μεγέθη έμειναν στάσιμα ή και βρέθηκαν σε ελαφρώς πτωτική τροχιά.
Η αύξηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα, σε συνδυασμό με περιορισμένη προσφορά διαθέσιμων πλοίων στην Ασία, ενίσχυσε τις ναυλώσεις για Capesize, ειδικά στις διαδρομές Αυστραλία–Κίνα και Βραζιλία–Κίνα.
Παράλληλα, ο Ατλαντικός έδειξε σημάδια ζωής, με την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική να διοχετεύουν περισσότερα φορτία προς την Άπω Ανατολή.
Τα Capes δείχνουν ικανά να τραβήξουν τον BDI ψηλότερα, αν και παραμένουν ευάλωτα σε γεωπολιτικές μεταβολές.
Kamsarmax: Στον Ατλαντικό το κλειδί, η Ασία ακολουθεί
Το βόρειο τμήμα του Ατλαντικού κινήθηκε ανοδικά, συμπαρασύροντας σταδιακά και τον Νότο. Οι διαδρομές προς την Άπω Ανατολή βελτιώθηκαν, αν και οι ημερήσιοι ναύλοι παραμένουν κάτω από τα επίπεδα βιωσιμότητας για αρκετούς operators.
Στην Ασία, το θετικό momentum της Νότιας Αμερικής απορρόφησε μέρος της χωρητικότητας, ενώ ο Ειρηνικός έδειξε πιο αδύναμος, με σημάδια αστάθειας.
Ultramax–Supramax: Ανομοιογενής εικόνα, πιέσεις στην Ανατολή
Οι Supramaxes και Ultramaxes δεν ακολούθησαν την ανοδική δυναμική. Ειδικά στην Ασία, οι εορτές και η περιορισμένη ροή φορτίων δημιούργησαν καθοδική πίεση στους ναύλους. Στον Ατλαντικό, ωστόσο, υπήρξε μεγαλύτερη δραστηριότητα. Συγκεκριμένα ο Αμερικανικός Κόλπος και η Ανατολική Ακτή Νοτίου Αμερικής έδωσαν στήριξη στις τιμές, με ταξίδια προς Ασία και Ευρώπη να κλείνουν σε επίπεδα κοντά στα $18.000–19.000 ημερησίως.
Handies: Κατακερματισμένο τοπίο, χαμηλές προσδοκίες
Η κατηγορία Handysize συνέχισε να κινείται σε ρηχά νερά. Στην Ευρώπη, η στασιμότητα της αγοράς, η περιορισμένη ζήτηση και η συγκέντρωση πλοίων άσκησαν πιέσεις. Αντίθετα, στην Ανατολική Ακτή της Νοτίου Αμερικής υπήρξε σχετική κινητικότητα, με τη Μεσόγειο να παραμένει σταθερή.
Η Ασία, ειδικά ο Βορράς, παρουσίασε έλλειψη φορτίων, οδηγώντας τους ναύλους ελαφρώς προς τα κάτω.
Η γενική εικόνα: Τα μεγάλα μεγέθη κρατούν τον παλμό
Η αγορά δείχνει μια διπολική τάση: τα μεγάλα μεγέθη (Capes, Kamsarmax) επωφελούνται από γεωστρατηγικές και εμπορικές ανακατατάξεις, ενώ τα μικρότερα παλεύουν με τη χαμηλή ζήτηση και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό. Η προσφορά πλοίων σε κρίσιμες περιοχές, όπως ο Αμερικανικός Κόλπος και η Νότια Αμερική, δείχνει τάσεις σταθεροποίησης, κάτι που ενδέχεται να συνεχίσει να στηρίζει την αγορά αν διατηρηθεί ο ρυθμός ροών προς την Ασία.