Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η Κίνα συνέχισε να αυξάνει την εξαγωγική της ισχύ στον τομέα της ναυπηγικής, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Διοίκησης Τελωνείων.
Συγκεκριμένα, τον Μάιο του 2025 εξήγαγε 590 πλοία, σημειώνοντας αύξηση 6,7% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Η αξία αυτών των εξαγωγών ανήλθε στα 30 δισεκατομμύρια γουάν, δηλαδή περίπου 4,2 δισεκατομμύρια δολάρια, με ετήσια αύξηση 18,9%.
Ακόμα πιο εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία για το πεντάμηνο Ιανουαρίου–Μαΐου.
Συνολικά, εξήχθησαν 2.934 πλοία, αριθμός αυξημένος κατά 26,6% σε σύγκριση με πέρυσι. Η συνολική αξία των εξαγωγών αυτών άγγιξε τα 143,8 δισεκατομμύρια γουάν (περίπου 20 δισ. δολάρια), με αύξηση 18,9%.
Τα πλοία υγρού φορτίου (όπως δεξαμενόπλοια) διατήρησαν σταθερούς ρυθμούς: 20 πλοία εξήχθησαν μόνο τον Μάιο, ίδιος αριθμός με τον Απρίλιο. Στο πεντάμηνο, εξήχθησαν 112 τέτοια πλοία, αυξημένα κατά 34,9% σε σχέση με πέρυσι. Η συνολική αξία τους ανήλθε σε 22,2 δισεκατομμύρια γουάν, με θεαματική αύξηση 74,1%. Αυτό δείχνει υψηλή ζήτηση διεθνώς για δεξαμενόπλοια, πιθανώς λόγω ενεργειακών ανακατατάξεων και αυξημένων θαλάσσιων μεταφορών καυσίμων.
Αντίθετα, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σημείωσαν σημαντική πτώση. Τον Μάιο εξήχθησαν μόλις 16 πλοία, μείωση 30,4% από πέρυσι. Στο πεντάμηνο, η Κίνα εξήγαγε 79 τέτοια πλοία, δηλαδή 39,2% λιγότερα σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024. Η συνολική αξία τους έπεσε κατά 28,4%, φτάνοντας τα 39,1 δισεκατομμύρια γουάν. Η πτώση αυτή συνδέεται με την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου και τις αλλαγές στη διαχείριση των logistics.
Τα χύδην φορτηγά πλοία, που μεταφέρουν πρώτες ύλες όπως σιτηρά, κάρβουνο και μετάλλευμα, εμφάνισαν μικτή εικόνα. Τον Μάιο εξήχθησαν 45 πλοία, μειωμένα κατά 8,2% από πέρυσι. Όμως στο πεντάμηνο, ο συνολικός αριθμός εξαγωγών έφτασε τα 219 πλοία – αυξημένος κατά 4,8%. Η αξία τους όμως έπεσε ελαφρώς κατά 1,1%, στα 28,98 δισεκατομμύρια γουάν. Αυτό δείχνει σταθερό όγκο παραγγελιών αλλά σε χαμηλότερες τιμές μονάδας.
Το γενικό πλαίσιο είναι σαφές: η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη εξαγωγική δύναμη στον ναυπηγικό τομέα. Ειδικά στους τομείς του υγρού φορτίου και του χύδην φαίνεται να ενισχύει τη θέση της. Όμως η εικόνα είναι πιο σύνθετη όσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που επηρεάζονται έντονα από τις γεωπολιτικές και οικονομικές συνθήκες.
Σημαντικός παράγοντας σε αυτή την εξέλιξη είναι η υποχώρηση των κινεζικών εξαγωγών προς τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με ξεχωριστά στοιχεία, η αξία των συνολικών εξαγωγών αγαθών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες μειώθηκε κατά 35% τον Μάιο. Παράλληλα, αυξήθηκαν οι εξαγωγές προς την Ε.Ε. και τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, κάτι που ίσως δείχνει προσπάθεια αναπροσανατολισμού των κινεζικών βιομηχανιών.
Συνοψίζοντας, τα κινεζικά ναυπηγεία αποδεικνύουν αντοχή και ευελιξία. Εξάγουν περισσότερα πλοία, με μεγαλύτερη συνολική αξία, και εστιάζουν σε αγορές και κατηγορίες πλοίων με μεγαλύτερη ζήτηση. Όμως, η σημαντική πτώση στα κοντέινερ και η πτώση των εξαγωγών προς βασικούς εμπορικούς εταίρους δείχνουν ότι η ναυπηγική δεν κινείται στο κενό. Εξαρτάται από τις παγκόσμιες ροές, την εμπορική πολιτική και τις γεωπολιτικές ισορροπίες.
Αν συνεχιστεί ωστόσο η τάση αυτή, η Κίνα δείχνει έτοιμη να στραφεί ακόμη πιο έντονα στην παραγωγή εξειδικευμένων πλοίων, μειώνοντας την έκθεση της σε ασταθείς κατηγορίες. Για την ώρα, όμως, η εικόνα είναι ξεκάθαρη, οι αριθμοί της εντυπωσιάζουν.