Κατά την προκαταρκτική έρευνα για τη συντριβή της πτήσης 171 της Air India πριν από λίγες ημέρες, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, οι ερευνητές έκαναν μια ανατριχιαστική ανακάλυψη.
Λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, και οι δύο διακόπτες ελέγχου καυσίμου του 12χρονου Boeing 787 Dreamliner μετακινήθηκαν απότομα στη θέση "διακοπής", με αποτέλεσμα να σταματήσει η ροή καυσίμων προς τους κινητήρες και να προκληθεί πλήρης απώλεια ισχύος. Η μετάβαση στη θέση "διακοπής" είναι μια κίνηση που συνήθως γίνεται μόνο μετά την προσγείωση.
Η ηχογράφηση από το πιλοτήριο καταγράφει τον έναν πιλότο να ρωτάει τον άλλον γιατί έκανε τη διακοπή, με τον συνάδελφό του να απαντά ότι δεν το έκανε. Η ηχογράφηση δεν διευκρινίζει ποιος έκανε την ερώτηση ή απάντησε. Τη στιγμή της απογείωσης, ο συγκυβερνήτης πετούσε το αεροσκάφος ενώ ο κυβερνήτης παρακολουθούσε.
Οι διακόπτες επέστρεψαν στην κανονική τους θέση εν πτήσει, ενεργοποιώντας την αυτόματη επανέναρξη του κινητήρα. Τη στιγμή της συντριβής, ο ένας κινητήρας ανακτούσε ώθηση ενώ ο άλλος είχε ξανανάψει, αλλά δεν είχε ακόμη ανακτήσει ισχύ.
Η πτήση 171 της Air India έμεινε στον αέρα για λιγότερο από ένα λεπτό προτού συντριβεί σε μια πολυσύχναστη γειτονιά στην πόλη Αχμενταμπάντ της δυτικής Ινδίας, σηματοδοτώντας μια από τις πιο αινιγματικές αεροπορικές καταστροφές στην Ινδία.
Οι ερευνητές ερευνούν τα συντρίμμια και τους καταγραφείς του πιλοτηρίου για να καταλάβουν τι πήγε στραβά αμέσως μετά την απογείωση. Η προκαταρκτική έκθεση της έρευνας – με επικεφαλής τις ινδικές αρχές με εμπειρογνώμονες από την Boeing, την General Electric, την Air India, ινδικές ρυθμιστικές αρχές και συμμετέχοντες από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο – εγείρει αρκετά ερωτήματα.
Οι ερευνητές λένε ότι οι διακόπτες καυσίμου διαθέτουν μοχλό ασφάλισης και έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε για να αποτρέπουν την τυχαία ενεργοποίηση – πρέπει να τραβηχτούν προς τα πάνω για να ξεκλειδώσουν πριν την αναστροφή, ένα χαρακτηριστικό ασφαλείας που χρονολογείται από τη δεκαετία του 1950. Είναι κατασκευασμένοι σύμφωνα με αυστηρά πρότυπα και είναι εξαιρετικά αξιόπιστοι. Οι προστατευτικές βάσεις τους προστατεύουν περαιτέρω από τυχαία χτυπήματα.
"Θα ήταν σχεδόν αδύνατο να πατήσουμε και τους δύο διακόπτες με μία μόνο κίνηση του ενός χεριού, και αυτό καθιστά απίθανη την τυχαία ενεργοποίηση", δήλωσε υπό καθεστώς ανωνυμίας στο BBC ένας ερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων με έδρα στον Καναδά.
Πηγή: Ertnews