Τις έντονες ανησυχίες για τις πιθανές ακούσιες συνέπειες που μπορεί να έχουν τα προτεινόμενα μέτρα των ΗΠΑ για τη ναυτιλιακή εφοδιαστική και τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας, εξέφρασε ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), Guy Platten, κατά την κατάθεση του στην αρμόδια Επιτροπή.
Το ICS στηρίζει την προσπάθεια ενίσχυσης της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Ένας ισχυρός και ανταγωνιστικός ναυπηγικός κλάδος ωφελεί το παγκόσμιο εμπόριο, και η διεθνής ναυτιλία χρειάζεται περισσότερες επιλογές, όχι λιγότερες.
Όπως επισημάνθηκε από αρκετούς εκπροσώπους κατά τη διάρκεια της ακρόασης, η επιβολή δασμών στα κινεζικά πλοία και στις κινεζικές ναυπηγήσεις ενέχει σοβαρούς κινδύνους για ανεπιθύμητες συνέπειες.
Τέτοια μέτρα θα μπορούσαν να διαταράξουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες, να αυξήσουν το κόστος για τους Αμερικανούς καταναλωτές και εξαγωγείς και να πλήξουν την ανταγωνιστικότητα κρίσιμων τομέων της αμερικανικής οικονομίας – ιδιαίτερα της γεωργίας, της ενέργειας και της μεταποίησης.
Ο Guy Platten δήλωσε χαρακτηριστικά ότι "ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ένας από τους πιο βελτιστοποιημένους ως προς το κόστος στον κόσμο. Το επιχειρηματικό μοντέλο της ναυτιλίας είναι σχεδιασμένο ώστε να μειώνει τα κόστη, χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην ασφάλεια, διευκολύνοντας έτσι τη ροή αγαθών μεταξύ των χωρών προς όφελος των οικονομιών και των κοινωνιών τους. Η ναυτιλία δεν είναι μια συνηθισμένη επιχείρηση – είναι κάτι μοναδικό".
Το ICS τόνισε ότι τα μέτρα αυτά, με τη σημερινή τους μορφή, δεν θα αποθαρρύνουν την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία. Αντίθετα, ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρές αναταράξεις στις αμερικανικές θαλάσσιες εφοδιαστικές αλυσίδες, θέτοντας σε κίνδυνο την ενεργειακή, διατροφική και οικονομική ασφάλεια των ΗΠΑ και, τελικά, να αποκόψουν τις αμερικανικές επιχειρήσεις από τα ίδια τα πλοία που χρειάζονται.
Ειδικότερα κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, ο Guy Platten υπογράμμισε μεταξύ άλλων και τα εξής:
"Τα προτεινόμενα μέτρα θα πλήξουν τους πελάτες μας – δηλαδή, τον αμερικανικό λαό. Θα κάνουν τις αμερικανικές εξαγωγές λιγότερο ανταγωνιστικές στη διεθνή αγορά. Αυτό σημαίνει χαμένες θέσεις εργασίας, είτε στα λιμάνια είτε στις αγροτικές περιοχές, και πλήγμα για την αμερικανική ναυτιλιακή βιομηχανία – τον ίδιο τομέα που επιδιώκετε να ενισχύσετε".
Το ICS κάλεσε την USTR να αναζητήσει εναλλακτικές πολιτικές που θα ενισχύσουν την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία χωρίς να διαταράξουν το εμπόριο ή να βλάψουν τους κλάδους που υποτίθεται ότι προστατεύουν.
Τέλος, το ICS εξέφρασε τη διάθεσή του να συνεργαστεί τόσο με την USTR όσο και με τον Λευκό Οίκο, ώστε να διαμορφωθούν ρεαλιστικές, μακροπρόθεσμες λύσεις που θα προσφέρουν πραγματική αξία στις αμερικανικές βιομηχανίες, τους καταναλωτές και τη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα.
Γ. Σκορδίλης