Της Ξανθής Γούναρη
"Ψαρεύοντας" από την ίδια δεξαμενή με την Jumbo και τη Lidl, αλυσίδες low cost από χώρες του πρώην "ανατολικό μπλοκ" και των Βαλκανίων αναπτύσσονται τα τέσσερα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και μάλιστα με αξιοζήλευτους ρυθμούς.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η σερβική αλυσίδα Lili Drogerie, η οποία δραστηριοποιείται κατά βάση στην κατηγορία των καλλυντικών, ενώ διαθέτει επίσης συμπληρώματα διατροφής, είδη βρεφικής φροντίδας, προϊόντα φροντίδας σπιτιού και βιολογικά τρόφιμα.
Ακριβώς τέσσερα χρόνια από το ντεμπούτο της Lili Drogerie στην ελληνική αγορά (σ.σ. τότε συστάθηκε η Lilly Drogerie Μονοπρόσωπη ΑΕ μέσω της κυπριακής εταιρείας Lilly Drogerie Ltd) η αλυσίδα, με έδρα το Βελιγράδι, διαθέτει πλέον δίκτυο 28 καταστημάτων, ποντάροντας στο ευρύ κωδικολόγιο της και στις ανταγωνιστικές τιμές των προϊόντων της.
Η πλειονότητα των σημείων πώλησης της Lili Drogerie εντοπίζεται στην Αττική – τα 23 από τα 28 καταστήματα της αλυσίδας έχουν ανοίξει πέριξ της πρωτεύουσας- ενώ από πέρσι "ταξιδεύει" και στην υπόλοιπη χώρα με εγκαίνια σε Λαμία, Χαλκίδα, Θεσσαλονίκη (Καλαμαριά), Λάρισα και Κατερίνη.
Η "συνταγή"
Η "συνταγή" της Lili Drogerie για την επιτυχία της στην ελληνική αγορά βασίζεται στο μείγμα των προϊόντων της.
Η εταιρεία αναπτύσσει δικά της brands, όπως Velnea, Solevita, 21 Cosmetics κ.ά, που διατίθενται σε χαμηλότερες τιμές, ενώ διαθέτει και επώνυμα σήματα μέσω συνεργασιών, τόσο με ελληνικές εταιρείες (Σαράντης, Frezyderm, ΜΕΓΑ, Septona), όσο και με πολυεθνικές (Procter & Gamble, Unilever, L’Oréal, Johnson & Johnson, Colgate & Palmolive, Beiersdorf, Nestlé, Henkel).
Απανωτές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου
Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις της Lili Drogerie Μονοπρόσωπη ΑΕ, σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις της εταιρείας που υπογράφει ο διαχειριστής Μιχάλης Ζερβογιαννάκης και οι οποίες αφορούν την οικονομική χρήση του 2023, οι πωλήσεις εμφανίζονται αυξημένες κατά 230% στα 5,55 εκατ. ευρώ από 1,68 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ σημαντικά αυξημένες είναι και οι ζημιές στα 2,88 εκατ. ευρώ από 1,64 εκατ. την προηγούμενη χρήση μιας και η εταιρεία βρίσκεται σε περίοδο ανάπτυξης. Εντός του 2024 η εταιρία άνοιξε 11 νέα καταστήματα, ενώ το 2023 είχε ανοίξει 12.
Εξ ου και οι απανωτές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου. Μόνο στη διετία 2023-2024 η εταιρεία προχώρησε σε 10 αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου ύψους 13,4 εκατ. ευρώ.
Η σερβική αλυσίδα δεν διαθέτει eshop στην ελληνική αγορά, αλλά οι ψηφιακές πωλήσεις είναι στα άμεσα σχέδια της, ενώ προς το παρόν οι ενδιαφερόμενοι βρίσκουν τα προϊόντα της online μέσω της Skroutz.
Η μητρική εταιρεία, με CEΟ σήμερα τον Nemanja Stevanovic, ιδρύθηκε το 2003, ενώ τα πρώτα καταστήματα της αλυσίδας με την επωνυμία "Lilly Drogerie" άνοιξαν το 2006.
Το 2010 επεκτάθηκε στην αγορά της Βουλγαρίας, όπου αυτή τη στιγμή λειτουργούν περισσότερα από 120 καταστήματα, ενώ 11 χρόνια αργότερα έκανε ντεμπούτο και στην ελληνική αγορά.
Σήμερα, στα περίπου 350 καταστήματα που διαθέτει η αλυσίδα σε τρεις χώρες απασχολούνται πάνω από 2.500 άτομα.
Οι Έλληνες επενδύουν στην ομορφιά
Η ελληνική αγορά καλλυντικών εκτιμάται ότι έκλεισε το 2024 με αξία περίπου 1,4 δισ. ευρώ από περίπου 1,3 δισ. ευρώ το 2023. Σημειώνεται ότι η αύξηση των πωλήσεων κυρίως το 2023 είχε και πληθωριστικά χαρακτηριστικά, δεδομένου ότι κατά μέσο όρο οι τιμές πώλησης των καλλυντικών αυξήθηκαν κατά 7% ενώ το 2024 αυξήθηκαν μεσοσταθμικά κατά 4,5%. Για τη φετινή χρονιά αναμένεται αύξηση των πωλήσεων καλλυντικών μεταξύ 4% έως 7% ενώ αντίστοιχο αναμένεται να είναι το ποσοστό αύξησης για το 2026.
Από τις επιμέρους κατηγορίες ξεχώρισαν τα προϊόντα μακιγιάζ οι πωλήσεις των οποίων κινήθηκαν στο +11,1% το 2024 (έναντι +19,3% το 2023), τα είδη περιποίησης προσώπου των οποίων οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στο +6,7% (έναντι 13,4% το 2023), τα είδη περιποίησης σώματος που κινήθηκαν στο +6,1% (έναντι 16%), τα αρώματα που έφτασαν στο +5,7% (έναντι 13,9%). Επίσης, τα είδη περιποίησης μαλλιών έφτασαν το 2024 στο +1,8% (έναντι +8,9% το 2023), τα αντιηλιακά στο +6,1% (έναντι 16% τo 2023) και τα προϊόντα υγιεινής στο +3,7% (έναντι 11,5% το 2023).