Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιβάλει νέες λιμενικές χρεώσεις με στόχο -σχεδόν ονομαστικά- την Κίνα, έχει ήδη δημιουργήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Παρά την αιφνίδια ρητορική αποκλιμάκωσης από τον Ντόναλντ Τραμπ, οι αγορές δεν φαίνεται να πείθονται: η εμπιστοσύνη στην εμπορική στρατηγική των ΗΠΑ έχει πληγεί – και ίσως ανεπανόρθωτα.
Όπως είχε ανακοινωθεί από το Γραφείο του Αμερικανού Αντιπροσώπου Εμπορίου (USTR), τα νέα τέλη λιμένος θα εφαρμοστούν από τον Οκτώβριο του 2025, με τιμές που κυμαίνονται από 18 έως 33 δολάρια/τόνο ή 120 έως 250 δολάρια/container μέχρι το 2028. Οι μεταφορείς οχημάτων θα χρεώνονται με 150 δολάρια ανά ceu, ανεξαρτήτως προέλευσης ή σημαίας.
Το πλαίσιο εξαιρεί μικρά πλοία, κοντινά δρομολόγια, bulkers άνευ φορτίου που καταφθάνουν για εξαγωγές, και πλοία κάτω των 4.000 teu. Παρά τις εξαιρέσεις, η στοχοποίηση κινεζικών εταιρειών είναι προφανής: οι κινεζικοί πλοιοκτήτες αντιμετωπίζουν υψηλότερες χρεώσεις από όλους, ξεκινώντας από 50 δολ./τόνο και φθάνοντας τα 140 δολάρια μέχρι το 2028.
Η ρητορική της υποχώρησης και η απώλεια αξιοπιστίας
Στο φόντο της κριτικής και της αναστάτωσης, ο Πρόεδρος Τραμπ δήλωσε πως οι δασμοί που ξεπερνούν το 145% είναι "υπερβολικοί" και θα μειωθούν "σημαντικά".