Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Σε μία κίνηση που υπογραμμίζει τη μεταβλητότητα στις παγκόσμιες ναυλαγορές, η Maersk —η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως— ανακοίνωσε την επιβολή νέων προσαυξήσεων επί των ναύλων (surcharges) για εμπορεύματα με προέλευση τη Νότια Ασία και τη Μέση Ανατολή με προορισμό τις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ και του Καναδά. Η εφαρμογή των επιπλέον χρεώσεων ξεκίνησε την 1η Μαΐου και αγγίζει τα 500 δολάρια ανά κοντέινερ.
Ωστόσο, το σημείο που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση στους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς είναι η ρητή εξαίρεση της Αιγύπτου από το νέο καθεστώς προσαυξήσεων. Πρόκειται για μια απόφαση με εμφανές γεωοικονομικό αποτύπωμα, η οποία αναγνωρίζει —σύμφωνα με αναλυτές— τον ενισχυμένο ρόλο της Αιγύπτου ως αξιόπιστου περιφερειακού logistics hub με σημείο αναφοράς το κανάλι του Σουέζ.
Η νέα προσαύξηση (Peak Season Surcharge - PSS) αφορά εξαγωγές από κομβικές αγορές όπως η Ινδία, το Πακιστάν, το Μπανγκλαντές, τα ΗΑΕ, η Σαουδική Αραβία, καθώς και άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής: Σρι Λάνκα, Νεπάλ, Μαλδίβες, Ομάν, Ιορδανία, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Υεμένη και Ιράκ. Ο κατάλογος αποκαλύπτει μια σαφή στόχευση στον Ινδο-Αραβικό άξονα — γεωγραφικά φορτωμένο με εξαγωγική δραστηριότητα αλλά και επιρρεπής σε κυκλικές ανισορροπίες στη ζήτηση.
Η Maersk αιτιολόγησε την απόφαση με βάση την αυξημένη πίεση που παρατηρείται στους ανατολικούς διαδρόμους προς τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της τρέχουσας περιόδου αιχμής. Η επανεκκίνηση του αμερικανικού καταναλωτικού μοντέλου σε συνδυασμό με τη συσσωρευμένη παραγωγή στην Ασία δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα στην προσφορά χωρητικότητας.