Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής, καθώς σε λίγες εβδομάδες ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) θα κληθεί να αποφασίσει για το πλαίσιο "Net Zero", το οποίο φιλοδοξεί να οδηγήσει τον κλάδο σε μηδενικές εκπομπές μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Η συζήτηση όμως δεν είναι ούτε απλή ούτε ενιαία. Αντίθετα, η αντιπαράθεση είναι βαθιά και αποτυπώθηκε με χαρακτηριστικό τρόπο σε δύο e-mails που εστάλησαν σχεδόν ταυτόχρονα.
Το πρώτο από τον αμερικάνικο νηογνώμονα ABS, που κάλεσε σε πάγωμα της διαδικασίας και επανεξέταση του πλαισίου, και το δεύτερο από το Global Maritime Forum, το οποίο απαιτεί άμεση υιοθέτηση των μέτρων, προειδοποιώντας για σοβαρές αρνητικές συνέπειες σε περίπτωση καθυστέρησης.
Η παρέμβαση του ABS προκάλεσε αίσθηση. Ο πρόεδρός του, Christopher Wiernicki, παρουσίασε στο London International Shipping Week την Έκθεση Βιωσιμότητας 2025, δηλώνοντας πως η ναυτιλία και ο IMO κινούνται σε διαφορετικές τροχιές. Τα στοιχεία που παρέθεσε ήταν ανησυχητικά. Οι εκπομπές του κλάδου, με βάση τον υπολογισμό well-to-wake (από την παραγωγή έως την κατανάλωση καυσίμου), όχι μόνο δεν έχουν μειωθεί αλλά βρίσκονται 121% υψηλότερα από το 2008.