Τεράστια ευκαιρία μπορεί να αποτελέσει για την ελληνική οικονομία η περαιτέρω ανάπτυξη της εκθεσιακής βιομηχανίας, μέσω της χάραξης σχετικής εθνικής στρατηγικής και της αύξησης της χωρητικότητας των εκθεσιακών χώρων, όπως επισημαίνει, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο CEO της Παγκόσμιας Ένωσης Εκθέσεων (UFI), Chris Skeith, OBE. "Η Ελλάδα έχει εξαιρετικές μεταφορικές συνδέσεις και πιστεύω πως σίγουρα πρέπει να εξεταστεί η διαμόρφωση περισσότερων ευκαιριών για εκθέσεις, μέσω της δημιουργίας περισσότερου εκθεσιακού χώρου. Αν όλο αυτό ενταχθεί σε μια εθνική στρατηγική, τότε θα αποτελεί ένα πολύ ασφαλές στοίχημα για την ελληνική βιομηχανία και την εκθεσιακή βιομηχανία, ώστε να αναπτυχθεί και να ευημερήσει" προσθέτει ο κ.Skeith, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη με αφορμή το πανευρωπαϊκό συνέδριο του φορέα, το οποίο έφερε στην πόλη πάνω από 350 στελέχη της εκθεσιακής βιομηχανίας, από τη Σαγκάη μέχρι τη Νέα Υόρκη κι από τη Φραγκφούρτη ώς το Κάιρο.
Στο ερώτημα αν είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί για την ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου της ΔΕΘ-Helexpo AE στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, απαντά πως το πρότζεκτ τού άρεσε και προσθέτει πως "αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι σπάνια βρίσκεις (εκθεσιακό κέντρο) σε μια τόσο προνομιακή τοποθεσία, από όπου μπορείς να πας περπατώντας παντού. Και είναι πολύ έξυπνο να επενδύεις ξανά σε αυτό το σημείο, να δημιουργείς περισσότερο χώρο και να αναβαθμίζεις κάποιες από τις εγκαταστάσεις που υπάρχουν εδώ και σχεδόν 100 χρόνια" και έχουν βοηθήσει ολόκληρο το οικοσύστημα. "Οπότε, θεωρώ ότι η διατήρηση αυτού του χώρου είναι ζωτικής σημασίας και η επένδυση σε υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις για τους διοργανωτές, τους εκθέτες και τους επισκέπτες είναι πολύ σημαντική για την επιτυχία στο μέλλον" συμπληρώνει ο κ.Skieth.
Πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο τα έσοδα των εκθέσεων στην Ελλάδα
Aναφερόμενος στην ελληνική αγορά εκθέσεων, τη χαρακτηρίζει ως ώριμη και εξαιρετικά δυνατή και προσθέτει ότι ήταν η ταχύτερα ανακάμπτουσα αγορά στην Ευρώπη έπειτα από την πανδημία και η δεύτερη παγκοσμίως, μετά την Ινδία. Παράλληλα, το Βαρόμετρο της UFI για το 2024 έδειξε ότι η Ελλάδα "πούλησε πέρυσι" 4% περισσότερο καθαρό εκθεσιακό χώρο σε τετραγωνικά μέτρα σε σχέση με το 2019, ενώ τα έσοδα της ελληνικής εκθεσιακής βιομηχανίας εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 25% το 2025 (πρόβλεψη), σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, έναντι παγκόσμιου μέσου όρου 18%. "Άρα, παρουσιάζετε αύξηση εσόδων περίπου 7% υψηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο" λέει.
Ερωτηθείς ποια χαρακτηριστικά θα μπορούσε να έχει μια εθνική στρατηγική για τις εκθέσεις στην Ελλάδα, απαντά: "Θα μπορούσατε, για παράδειγμα, να επιλέξετε κάποιες βασικές αγορές, στις οποίες θέλετε να είσαστε διεθνώς αναγνωρίσιμοι. Παραδοσιακά, η Ελλάδα είναι γνωστή για τον τουρισμό. Άρα, (θα μπορούσατε να επενδύσετε σε περισσότερες) εκθέσεις στον τουριστικό τομέα, στα τρόφιμα και ποτά, αλλά και στις κατασκευές και στη ναυτιλία. Επιπλέον, υπάρχουν νέοι ανερχόμενοι τομείς που έχουν ενδιαφέρον -όπως η τεχνολογία, η πράσινη οικονομία και η υγεία και ευεξία. Μια εθνική στρατηγική θα μπορούσε λοιπόν να περιλαμβάνει την απόφαση της κυβέρνησης να ενισχύσει συγκεκριμένους τομείς. Ακολούθως, θα δημιουργούταν ένα περιβάλλον που θα έκανε πιο ελκυστικό για έναν διοργανωτή το να φέρει μια έκθεση στην Ελλάδα. Όλο αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα οικονομική ενίσχυση - μπορεί να είναι και υποστήριξη σε επίπεδο κυβερνητικής παρουσίας στις εκθέσεις" εξηγεί.
Όταν μια έκθεση γεννιέται στο Ριάντ για να ενισχυθούν οι διμερείς σχέσεις
Προσθέτει ότι η στρατηγική αυτή θα μπορούσε ουσιαστικά να συνοψιστεί στα εξής: να υπάρχει ένα όραμα για το ποια ταυτότητα είναι επιθυμητό να έχει η χώρα, να υφίσταται διασύνδεση με τη βιομηχανία, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες εκθέσεις, να παρέχεται στήριξη εκεί που είναι απαραίτητο, καθώς και να υπάρχει ενεργή κυβερνητική συμμετοχή, π.χ, υπουργών, σε αυτές τις διοργανώσεις. Ενδεικτικά ανέφερε ότι πέρυσι παραβρέθηκε στην εκδήλωση "Great Futures" στο Ριάντ, η οποία "γεννήθηκε" για συγκεκριμένο σκοπό. "Η βρετανική κυβέρνηση ήθελε να αναπτύξει ισχυρότερες σχέσεις με τη Σαουδική Αραβία και πώς το έκανε; Δημιούργησε μια έκθεση. Προσκάλεσε brands όπως η Barbour, η Jaguar Land Rover, η Brompton Bicycles και τους CEOs τους. Αυτό ήταν μια πολύ έξυπνη προσέγγιση για την ενίσχυση των διμερών σχέσεων" υπογραμμίζει ο CEO και managing director της UFI.